
Terapia neuromotorickej nezrelosti
Neuromotorická nezrelosť je definovaná ako nepretržité pretrvávanie viacerých primitívnych reflexov u dieťaťa staršieho ako jeden rok a/alebo prítomnosťou nedostatočne vyvinutých posturálnych reflexov u detí starších ako tri a pol roka.
Reflexy sú zrkadlá vyvíjajúceho sa nervového systému, resp. odzrkadľujú stupeň zrelosti centrálnej nervovej sústavy (CNS).

Neuromotorická nezrelosť a vývin dieťaťa
Metóda neuromotorickej nezrelosti sa opiera o vývin dieťaťa v prvom roku života. Tento vývin možno chápať ako sériu primitívnych reflexov, ktoré sa objavujú a vyhasínajú v súlade s jednotlivými pohybovými štádiami.
Dieťa sa v tomto období učí dvíhať hlavičku, pretáča sa z bruška na chrbát, začína sa plaziť, sedieť, štvornožkovať, stáť a nakoniec chodiť. Každý z týchto krokov je kľúčový pre zdravý vývin – ovplyvňuje vnímanie vlastného tela v priestore, koordináciu pohybov, svalový tonus, držanie tela, aj rovnováhu.
Ako fungujú reflexy a vývin mozgu
Za tieto pohybové zručnosti sú zodpovedné nižšie mozgové centrá. S každým pokrokom si dieťatko "dláždi cestičku" k vyšším štruktúram mozgu. Nervové dráhy sa spájajú, posilňujú a rozvíjajú – najmä v prvých dvanástich mesiacoch, kedy je pohybový vývin veľmi rýchly a zreteľný.
V ideálnom prípade sa primitívne reflexy v tomto procese postupne inhibujú (teda vyhasínajú) a nahrádzajú ich posturálne reflexy, ktoré už riadia vyššie mozgové centrá.
Čo sa stane, ak vývin neprebieha hladko?
Ak dieťa vynechá niektoré štádium pohybového vývinu, má nesprávne pohybové vzorce alebo sa oneskoruje, primitívne reflexy môžu pretrvávať. Hovoríme o pretrvávajúcich primitívnych reflexoch, ktoré môžu brániť optimálnemu prepojeniu do vyšších štruktúr mozgu.
Dráhy zodpovedné za rovnováhu a koordináciu zostávajú nezrelé, čo ovplyvňuje schopnosť dieťaťa fungovať na kognitívnej úrovni – teda sústrediť sa, logicky uvažovať, pamätať si, učiť sa.
Prepojenie pohybu a učenia
Napríklad fáza štvornožkovania podporuje koordináciu oko – ruka, ktorú dieťa potrebuje pri písaní. Tiež ovplyvňuje schopnosť zrakovej akomodácie, nevyhnutnú pri odpisovaní z tabule. Čítanie zasa vyžaduje plynulé pohyby očí – všetko sú to motorické zručnosti, ktoré sa vyvíjajú cez pohyb. Preto ak má dieťa zvládať školu, potrebuje mať okrem pohybových zručností aj rozvinuté kognitívne schopnosti – sústredenie, logické myslenie, pamäť a schopnosť prepájať poznatky. To sú už funkcie mozgových centier vyššieho rádu – najmä mozgovej kôry.
Ako malé veci ovplyvňujú veľké celky
Predstavte si, že sa v mechanických hodinkách pokazí malá súčiastka. Hodiny môžu meškať alebo sa úplne zastaviť. Rovnako to funguje aj v mozgu dieťaťa – ak niečo nefunguje v nižších centrách (napr. pretrváva primitívny reflex), vyššie centrá nemajú stabilný základ pre svoje fungovanie. Výsledkom môžu byť poruchy učenia či správania, ktoré nie sú znakom lenivosti, ale dôsledkom nezrelého vývinu nervovej sústavy.
Dopad nezrelých reflexov na vývin dieťaťa
Deti, ktoré v prvom roku života nezískajú úplnú kontrolu nad primitívnymi reflexami, môžu mať problémy s rozvojom posturálnych reflexov. Tieto reflexy sú kľúčové pre koordináciu pohybov, kontrolu pohybu, hrubú a jemnú motoriku a zmyslové vnímanie. Keď sa tieto reflexy nevyvinú správne, môžu sa prejaviť ťažkosti v mnohých oblastiach vývinu dieťaťa.
Intervencia pomocou neuromotorických cvičení
Naša metóda intervenuje prostredníctvom jednoduchých motorických cvikov, ktoré dieťa vykonáva 10 minút denne v pohodlí domáceho prostredia. Tieto cviky sú navrhnuté tak, aby poskytli mozgu druhú šancu a pomohli "napraviť" vývin, ktorý neprebiehal v súlade s normou.Program je navrhnutý tak, aby výrazne zlepšil stav reflexov, rovnováhu, sústredenie a fungovanie očí. Okrem toho pomáha riešiť problémy v oblasti senzomotorickej integrácie a podporuje správny vývin motorických zručností.
Okruhy riešiteľných problémov
špecifické poruchy učenia /dyslexia, dysgrafia, dyskalkulia, dyspraxia/
ADD- porucha pozornosti
ADHD- porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
Aspergerov syndróm – porucha autistického spektra
Problémy v oblasti zmyslového vnímania
Problémy v oblasti hrubej a jemnej motoriky
Problémy v rovnováhe a koordinácii
Agorafóbia – strach z otvoreného priestranstva
Panické a úzkostné poruchy
Oneskorený vývin reči
Špecificky narušený vývin reči – vývinová dysfázia
CAPD- centrálna porucha sluchového spracovávania
Hyperacusis- zvýšená precitlivenosť na sluchové podnety